يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Sunday, 28 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۹۲۳۹
تاریخ انتشار : ۵۹ : ۱۳ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۷

هنرمندان ،چهره های شاخص سیاسی و هنری به مراسم تشییع پیکر خشایار الوند ،فیلمنامه نویس قدر آثار کمدی آمدند؛مراسم متفاوتی که   صبح امروز ۱۱ اسفندماه در خانه سینما شماره ۲برگزار شد.  

 کیومرث پوراحمد کارگردان فیلم قصه های مجید گفت : من خشایار را آنچنان نمیشناختم ، بیشتر او را از طریق سیروس الوند میشناختم  و بعضا در مراسم‌ها دیده بودم. نام خشایار را بیشتر از طریق سریال پایتخت می‌شناختم که مردم آن را می‌دیدند و دوست داشتند هرچند من مدتهاست تلویزیون را نمیبینم . 

در این سال‌ها نمی‌خندیدم چون همواره در برهه‌ای حساس بودیم. الوند به نوعی یک منافق بود که سعی می‌کرد مردم را در این سختی‌ها بخنداند وخندیدن در کشور ما مکروه است. 

 اسفند بدی  را تجربه کردیم؛ اما آیا همه ماه‌های سال‌های گذشته خوب بودند؟.بسیاری از همین ها برای جراحی های مختلفشان به لندن می روند اما خانواده خشایار الوند باید ۴۵ دقیقه منتظر آمبولانس بماند!

تراژدی تلخ اشک ها و لبخندها در تشییع سلطان خنده | از اشک های سیروس الوند تا حرف های تکان دهنده ژوله!

بابک صحرایی شاعر سخنران بعدی این مراسم بود که در سخنانی گفت: مرگ برای خود انسان رهایی و آرامش است و برای ما جامانده‌ها مصیبت است.

مرگ تلخ است و جوانمرگی تلخ تر. امروز به سوگ کسی نشستیم که در تمام دوران کاری‌اش لبخندهای واقعی را به لبان مردم ما نشاند.

 کمر سیروس الوند خم شده و او در این دو روز اندازه ۲۰ سال پیر شد.

بهروز رضوی گوینده  رادیو و دوبلور در این مراسم اظهار کرد: ما داغ کسی را دیدیم که سال‌های سال باعث و بانی خنده‌های ما بود. شاید این حرف را برای بسیاری گفته باشند اما او واقعا سلطان خنده بود.

 در نبودش چه می‌توان کرد جز غصه خوردن و قدر هم را دانستن. الوند در دامن سینما بزرگ شد و با همه هنرمندان قدم به قدم از کودکی راه آمد همه خاطدات خوبی با او دارند و گسی نمی‌توانند.

تراژدی تلخ اشک ها و لبخندها در تشییع سلطان خنده | از اشک های سیروس الوند تا حرف های تکان دهنده ژوله!

 سکته‌اش از غم و غصه نبود او از فشار کار از پا درآمد. از بس به مردم فکر کرد از فکر کردن به خود غافل ماند.

عزت الله ضرغامی رییس اسبق صداوسیما از دیگر چهره های شاخصی بود که در این مراسم حضور یافت و در سخنانی گفت: هرچه سعی کردم کلمه مرحوم را بگویم نمی‌توانم.  هیچ کدام فکر نمی‌کردیم امروز بخواهیم او را تشیبع کنیم. او الان زنده واقعی است و ما مردگانیم.یکی از دلایلی که امروز من به اینجا آمدم حضور الوند با عنوان محور اصلی اغلب آثار طنز بود. خود خشایار نیز بسیار خندان بود و او هر لحظه می‌خندید و پر نشاط بود. وی در میان هنرمندان نعمت بزرگ و شخصیت برجسته‌ای بود.

سیروس مقدم کارگردان سریال پایتخت و از دوستان نزدیک خشایار الوند در سخنانی تصریح کرد:

 من ۱۰ سال با خشایار و گروه پایتخت فراتر از همکاری رفتیم و خانواده هم شده بودیم .  صبح که از دفتر می‌خواستیم به اینجا بیاییم هنوز باور نمی‌کردیم و در اتاقش را باز کردیم و قاب عکسش را دیدیم همه ما شوکه‌ایم. . روز آخر تست‌های گریم و لباس بازیگران را می‌زدیم و باید آن روز را تا ابد به یاد داشته باشیم. او خیلی شاد بود و ۶۰ صفحه اول فیلم نامه را به محسن تنابنده تحویل داد و رفت تا به بازی فوتبال بارسلونا برسد و با پسرش مسابقه را ببیند.

تراژدی تلخ اشک ها و لبخندها در تشییع سلطان خنده | از اشک های سیروس الوند تا حرف های تکان دهنده ژوله!

هرچه فکر می‌کنیم می‌بینیم که یکی از رکن‌های اساسی فیلم نامه نویسی از میان ما رفت و دلم می‌خواهد امشب بخوابم و صبح که بیدار می‌شوم خشایار را ببینم.

امیرمهدی ژوله نویسنده سریال شبهای برره نیز در سخنانی متفاوت و به صورت زبان سینمایی اینطور گفت: پیمان قاسمخانی شب روزی که الوند فوت کرد با من تماس گرفت و گفت من خیلی از این چیزها سر در نمی‌آورم ولی می‌گویند خیلی از اینها که دچار ایست قلبی می‌شوند ممکن است در پزشکی قانونی به هوش بیایند.

وی در بخش دیگر خطاب به الوند گفت: چرا این فیلمنامه آخری که نوشتی اینقدر کوتاه بود. نمی‌توان فردی را معرفی کرد که کلی آرزو برای خانواده و خودش و کارش دارد و بعد پرده دوم قهرمان را بکشی. مرد مومن تو درباره الی را دیدی و گفتی پاهایم لرزید. پاهایت نلرزید وقتی پسرت آمد روی سینه‌ات و به تو تنفس مصنوعی داد؟ همین جوری یهو کات مرگ؟ این چه سکانسی بود؛ سکانسی که دخترت گفت بابام کو را کی دل نوشتنش را دارد؟

ژوله تصریح کرد: همچنین از آقای ضرغامی می‌خواهم بزرگداشتی برای خشایار بگیرند که در اولین قدم من و پیمان و محراب از نزدیک‌ترین دوستان خشایار که ممنوع الکاریم در این بزرگداشت باشیم چراکه یک روز هم نوبت ما می‌شود.

سیروس الوند برادر زنده یاد خشایار الوند ابتدای کلامش را شعرکوتاهی آغاز کرد و درحالی که اشک می ریخت گفت: لحظه‌ای که خشایار به دنیا آمده بود را به خوبی یاد دارم و لحظه بعد عروسی‌اش یادم هست. او خیلی عاشق همسرش الهام بود. آن شب شب زیبایی بود که دیدم خشایار به کسی که دوست داشت رسید. عکس بعدی عکسی بود که در اتاق احیا را باز کردند و یکساعت این بچه مثل جوجه بالا و پایین می‌پرید. عکس چهارم عکسی بود که رویش را کنار زدند تا شناسایی‌اش کنم. در آنجا آقایی بود و گفت این آقا کی هست؟ از مردم پرسیده بود این مرد کیست؟ و وقتی متوجه شده بود نویسنده پایتخت است به من گفت من سنگ قبرش را به خرج خودم می‌سازم. مردم هنرمندانشان را خوب می‌شناسند و همین برای ما کافی است، سیمرغ کیلویی چند؟


در ادامه مراسم نماز میت بر پیکر خشایار الوند در خانه سینما برگزار شد و پس از آن وی را به سوی خانه ابدی اش در بهشت زهرا بدرقه کردند.




نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳